در حال بارگذاری...

چرا باید آنتی ویروسی غیر از ویندوز دیفندر نصب کنیم؟

Jb-Team Software Developer
خانه / چرا باید آنتی ویروسی غیر از ویندوز دیفندر نصب کنیم؟

چرا باید آنتی ویروسی غیر از ویندوز دیفندر نصب کنیم؟

ویندوز به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم‌عامل‌های جهان، برای سال‌ها هدف محبوب مهاجمان سایبری بوده است. مایکروسافت برای کمک به محافظت از کاربران خود در برابر این تهدیدات، راه حل آنتی ویروس داخلی خود یعنی Windows Defender – ویندوز دیفندر را به عنوان یک ویژگی استاندارد در ویندوز ۱۰ و سایر نسخه های اخیر این سیستم عامل قرار داده است. اما آیا آنتی ویروس ویندوز دیفندر برای محافظت از سیستم و داده های شما کافی است؟ در این نوشته، مزایا و معایب این آنتی ویروس داخلی مایکروسافت را بررسی خواهیم کرد.

سیستم عاملهای مدرن ویندوز (از ویندوز ۱۰ به بعد)، به طور پیش فرض، شامل آنتی ویروس Microsoft Defender - مایکروسافت دیفندر، با نام مستعار Windows Defender - ویندوز دیفندر هستند. این مؤلفه امنیتی، به طور پیش‌فرض، فعال است اما اگر راه‌حل امنیتی دیگری را روی دستگاه نصب کنید، در بیشتر موارد، خودش خاموش (غیر فعال) می‌شود.
 Microsoft Defender که قبلاً Windows Defender نامیده می‌شد، اکنون طیف گسترده‌ای از راه حلهای امنیتی خانگی، سازمانی، ابری و آنتی ویروس را پوشش می‌دهد. بیایید نگاهی به آنتی ویروس داخلی Defender که در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ تعبیه شده است، بیندازیم و ببینیم چه شباهت و تفاوتهایی با آنتی ویروسهای Third Party (شخص ثالث) دارد. آیا به تنهایی برای محافظت از سیستم شما کافی است، یا خیر؟

Windows-Defender.jpg
برخی از مزایا و معایب آنتی ویروس ویندوز دیفندر

مزایای آنتی ویروس ویندوز دیفندر:

  • رایگان بودن این آنتی ویروس

  • سهولت استفاده و کاربر پسند بودن: آنتی ویروس ویندوز دیفندر در داخل سیستم عامل تعبیه شده است و به طور خودکار فعال می‌شود، به این معنی که نیازی به دانلود یا نصب نرم افزار اضافی نیست. این امر می‌تواند در زمان صرفه جویی کرده و فرآیند راه اندازی رایانه یا دستگاه جدید را ساده کند.
  • یکپارچه شده با ویندوز: آنتی ویروس ویندوز دیفندر به عنوان یک راه حل داخلی، به طور یکپارچه با سایر ویژگی‌های امنیتی در سیستم عامل، مانند فایروال ویندوز و کنترل حساب کاربری، یکپارچه می‌شود تا یک راه حل امنیتی جامع را ارائه دهد.
  • حفاظت در زمان واقعی: آنتی ویروس ویندوز دیفندر، محافظت بلادرنگ در برابر تهدیدات را فراهم می‌کند، به این معنا که به طور مداوم، سیستم شما را کنترل می‌کند و با شناسایی و مسدود کردن بدافزارها، شما را از خطرات احتمالی آگاه می‌سازد.
  • به روز رسانی منظم: مایکروسافت به طور مرتب، آنتی ویروس ویندوز دیفندر را برای مقابله با آخرین تهدیدات، به روز می‌کند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که حفاظت شما به روز است.

اگر تمام ویژگی‌هایی که آنتی ویروس ویندوز دیفندر ارائه می‌دهد را خوانده‌اید، ممکن است فکر کنید نیازی به نصب نرم‌افزار آنتی‌ویروس دیگری برای حفاظت از سیستم و اطلاعات خود ندارید. اما بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید آنجه ویندوز دیفندر ارائه می‌دهد، تمام محافظتی است که به آن نیاز دارید، نگاهی نیز به معایب و کاستی‌های این آنتی ویروس پیش فرض ویندوز بیاندازید:

معایب آنتی ویروس ویندوز دیفندر:

  • حفاظت محدود در برابر تهدیدات پیشرفته: آنتی ویروس ویندوز دیفندر در برابر بدافزارها و ویروس‌های رایج، مؤثر است اما ممکن است قادر به ارائه محافظت کافی در برابر تهدیدات پیشرفته‌تر و پایدارتر، مانند تهدیدات دائمی مستمر (advanced persistent threat) یا APT نباشد.
  • موارد مثبت کاذب: آنتی ویروس ویندوز دیفندر نیز مانند اکثر آنتی ویروسها، گاهی اوقات می‌تواند نرم افزار یا فایلهای قانونی را به عنوان فایل مخرب علامت گذاری کند. این امر که به عنوان یک ویژگی مثبت کاذب شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به حذف یا قرنطینه فایلهای مهم شده و مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند.
  • تاثیر منفی بر عملکرد سیستم: آنتی ویروس ویندوز دیفندر می‌تواند سیستم شما را کند کرده و بر عملکرد شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر اینها:
آنتی ویروس ویندوز دیفندر به اندازه برخی از برنامه‌های آنتی ویروس دیگر قابل تنظیم نیست و به اندازه برخی آنتی ویروسهای دیگر، دارای امکانات نیست.

آنتی ویروس ویندوز دیفندر.jpg

آنتی ویروس ویندوز دیفندر در مقابل آنتی ویروسهای شخص ثالث:
بعد از دیدن مزایا و معایب آنتی ویروس ویندوز دیفندر، بهتر است برگردیم سر سوال و چالشی که با آن روبه رو بودیم: آیا آنتی ویروس ویندوز دیفندر، به تنهایی برای محافظت از سیستم و اطلاعات شما کافی است؟

به دلیل تهدیدات احتمالی بسیار، وجود یک نرم افزار آنتی ویروس مطمئن روی سیستم شما ضروری است. وقتی یک کامپیوتر یا لپ تاپ جدید می‌گیرید، قبل از هر چیز می‌خواهید امنیت سیستم خود را تضمین کنید. اگر دستگاهی را خریداری کرده‌اید که از سیستم عامل ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ استفاده می‌کند، قطعا آنتی ویروس پیش فرض ویندوز یعنی ویندوز دیفندر را نیز شامل می‌شود. این محصول چنانچه می‌دانید، آنتی ویروسی است که به عنوان بخشی از بسته از پیش نصب شده ویندوز، ارائه می‌شود.

اما آیا ویندوز دیفندر تنها آنتی ویروس مورد نیاز شما برای رسیدن به یک امنیت قابل قبول است؟ اگر می‌خواهید از دستگاه خود در برابر شرورترین تهدیدات سایبری محافظت کنید، پاسخ منفی است. البته آنتی ویروس ویندوز دیفندر، نکات فوق‌العاده ای دارد اما ممکن است تمام امنیت مورد نیاز سیستم شما را در اختیارتان قرار ندهد. از طرفی، اگر نرم افزار آنتی ویروس دیگری را روی سیستم خود نصب کنید، ویندوز دیفندر به حالت غیر فعال می‌رود. اگر می خواهید هر دو را با هم اجرا کنید، می‌بایست ویندوز دیفندر را دوباره روشن کنید. 

آیا آنتی ویروس ویندوز دیفندر به اندازه کافی خوب است؟
ویندوز دیفندر، یک نرم‌افزار اساسی برای محافظت از سیستم شما در مقابل ویروس است. اما اگر اصرار بر امنیت صددرصدی سیستم خود داشته باشید، آنچه را که می‌خواهید، در ویندوز دیفندر پیدا نخواهید کرد. چرا که یک آنتی ویروس شخص ثالث یا نرم افزار ضد بدافزار دیگر، احتمالا تهدیداتی را پیدا می‌کند که آنتی ویروس ویندوز دیفندر، ممکن است آنها را از دست بدهد.
از طرفی، عملکرد سیستم برای هر کسی که از نرم افزار آنتی ویروس استفاده می‌کند، مساله و فاکتور بسیار مهمی است. شما قطعا می‌خواهید بدانید محصولی را که نصب می‌کنید، روی عملکرد دستگاه شما تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ محصولات آنتی ویروس مختلف، ممکن است باعث کندی سیستم شما شوند. این مساله، هنگام به کارگیری آنتی ویروس ویندوز دیفندر، به مشکلی آزار دهنده تبدیل می‌شود. ویندور دیفندر، بار زیادی را به سیستم شما تحمیل کرده و با کندکردن آن، شما را با کاهش قابل ملاحظه سرعت دستگاه‌تان، مواجه می‌کند.

"تستهای عملکرد، بیانگر آن هستند که هنگام استفاده از آنتی ویروس ویندوز دیفندر، می توانید انتظار کاهش سرعت دستگاه خود را داشته باشید و این، جزو آزاردهنده ترین نقاط ضعف آنتی ویروس پیش فرض ویندوز است."

1485208171_defender_windows_10_story.jpg

با این نوشته همراه باشید، تا نسبت به دیگر نقاط ضعف و کاستی‌های آنتی ویروس ویندوز دیفندر، آگاه شوید:

-    ارائه محافظت، مشروط به استفاده از محصولات مایکروسافت:

  • از دیگر مشکلات آنتی ویروس ویندوز دیفندر، عملکرد انحصارطلبانه و اصرار آن بر استفاده از محصولات مایکروسافت است. به این ترتیب که، برای دریافت یک محافظت کامل از آنتی ویروس ویندوز دیفندر، شما می‌بایست حتما از محصولات مایکروسافت استفاده کنید. یعنی شما تنها در صورتی می‌توانید بیشترین بهره را از ویژگیهای آنتی ویروس ویندوز دیفندر ببرید که از محصولات مبتنی بر مایکروسافت استفاده کنید. به عنوان مثال:
  • اگر ترجیح می‌دهید به جای استفاده از مرورگر مایکروسافت اج، از مرورگرهایی مانند گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید، ممکن است از محافظت کمتری برخوردار شوید. درواقع هنگام کار با سایر محصولات (غیر مایکروسافتی)، شما تنها به محافظت از آنتی ویروس خود آن محصولات متکی خواهید بود.
  • اگر ویژگی‌های کنترل والدین ویندوز دیفندر را دوست دارید، باید بدانید که فرزندان شما تنها به شرط استفاده از مرورگر مایکروسافت اج، محافظت خواهند شد و هنگام استفاده از مرورگرها یا برنامه‌های دیگر، محافظت نمی‌شوند. 
  • همچنین، اگر می‌خواهید ویژگی‌های امنیتی مایکروسافت را به تلفن‌های اپل یا اندروید فرزندان خود بسط دهید، به اشتراک پولی نیاز خواهید داشت.
  • آنتی ویروس ویندوز دیفندر، هنگام دسترسی به سایتهای فیشینگ، محافظت خوبی ارائه نمی‌دهد: امروزه فیشینگ برای بسیاری از کاربران کامپیوتر، به یک مشکل حیاتی تبدیل شده است. هر روز، هزاران ایمیل دریافت می‌کنیم که رسمی به نظر می‌رسند. ممکن است عجله داشته باشیم و روی ایمیلی کلیک کنیم، قبل از اینکه متوجه شویم در دام یک کلاهبرداری خطرناک افتاده‌ایم. یک سایت فیشینگ، با استفاده از نام دامنه یا اطلاعاتی که شبیه یک وب سایت رسمی است کار می‌کند. سایت‌های فیشینگ می‌توانند آسیب‌های گسترده‌ای ایجاد کنند، زیرا هکرها برای دریافت داده‌های خصوصی، نیازی به پیچیده بودن ندارند. از آنجایی که این سایتها واقعی به نظر می‌رسند، متاسفانه بسیاری از افراد، اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهند که ممکن است شامل داده‌های مالی یا اطلاعات مهمی، باشند. گاهی ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا این داده‌های شخصی، دوباره به دست بیایند. آنتی ویروس ویندوز دیفندر، سایتهای فیشینگ را تنها در ۶۸ درصد موارد، آن هم تنها هنگام استفاده از مرورگر مایکروسافت اج، مسدود می‌کند. 
  • فیلتر DNS فقط هنگام استفاده از مایکروسافت اج: از جمله ویژگیهای آنتی ویروس ویندوز دیفندر، ارائه فیلتر DNS است. اما برای دریافت این ویژگی، باید حتما از مرورگر وب مایکروسافت اج استفاده کنید. فیلتر DNS از تطابق سیستم نام دامنه برای مسدود کردن وب سایتهای مخرب استفاده می‌کند. بنابراین اگر از مرورگر دیگری مانند گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید، ویژگی DNS ویندوز دیفندر را از دست خواهید داد. 

- هیچ password manager یا مدیر رمز عبوری وجود ندارد:
آنتی ویروس ویندوز دیفندر، با مدیریت رمز عبور همراه نیست. وقتی صحبت از محافظت از داده‌های شما به میان می‌آید، این، یک نقطه ضعف خیلی بزرگ است. مدیر رمز عبور، ابزاری است که رمزهای عبور قوی تولید می‌کند و آنها را برای امنیت آنلاین بیشتر، رمزگذاری می‌کند. نداشتن مدیر رمز عبور، ممکن است شما را در برابر هکرهای اینترنتی، آسیب پذیرتر کند. بسیاری از بهترین مدیران رمز عبور، همچنین دارای حافظه رمزگذاری شده برای یادداشتها، شماره کارت اعتباری و موارد دیگر هستند. آنها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی، اطلاعات حساب خود را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.

-  برای پشتیبان گیری ابری باید هزینه اضافی پرداخت کنید:
با آنتی ویروس ویندوز دیفتدر، از مزیت ذخیره‌سازی ابری بهره‌‍‌ای نخواهید برد، مگر آنکه برای این سرویس، هزینه اضافی بپردازید. مایکروسافت، استفاده از Azure را برای محافظت از محیطهای ابری توصیه می‌کند، اما جایگزینهایی مانند NordLocker وجود دارند که ممکن است برای شما جذاب تر باشند.

-  محافظت ضعیف در حالت آفلاین
آخرین گزارش AV-Comparatives نشان می‌دهد که آنتی ویروس ویندوز دیفندر در مقایسه با رقبا، در حالت آفلاین، اسکن و شناسایی ویروس‌ها را به خوبی انجام نمی‌دهد.

WindowsDefender-offline.png
بررسی تاثیر آنتی ویروس ویندوز دیفندر بر عملکرد سیستم

آیا آنتی ویروس ویندوز دیفندر واقعا کامپیوتر شما را کند می‌کند؟  آنتی ویروس ویندوز دیفندر چنانچه گفته شد، نرم افزار آنتی ویروس پیش فرضی است که از قبل روی رایانه‌های ویندوزی نصب شده است. این محصول، یک برنامه آنتی ویروس رایگان و موثر است که می‌تواند از رایانه شما در برابر بدافزارها و سایر تهدیدها محافظت کند. اما آنتی ویروس ویندوز دیفندر، به دلیل تأثیر آن بر عملکرد سیستم، مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است.

در یک مطالعه اخیر که توسط AV-Test صورت گرفته است، دیده شده که آنتی ویروس ویندوز دیفندر، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد رایانه دارد. این مطالعه نشان داد که ویندوز دیفندر، میزان استفاده از CPU رایانه را به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش داده است. این امر می‌تواند منجر به کندی قابل توجهی در عملکرد یک کامپیوتر، به ویژه در دستگاههای قدیمی یا کم قدرت شود.

آنتی ویروس ویندوز دیفندر همچنین تأثیری منفی بر عمر باتری رایانه دارد. این مطالعه نشان داد که ویندوز دیفندر، عمر باتری یک کامپیوتر را به طور متوسط ۱۵٪ کاهش می‌دهد. این مساله می‌تواند یک مشکل و چالشی بزرگ برای کاربرانی باشد که برای کار یا تحصیل به لپ تاپ خود متکی هستند.

تاثیر عملکرد آنتی ویروس ویندوز دیفندر، به دلیل روشی است که فایلها را اسکن می‌کند. برنامه‌های نرم‌افزار آنتی‌ویروس مدرن، قابلیتی به نام اسکن بلادرنگ را ارائه می‌کنند که در آن تمام فایل‌های موجود در رایانه شما را در زمان واقعی اسکن می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد تا شما را از بارگیری ویروسها در رایانه نجات دهند. اما این اسکن بلادرنگ می‌تواند استفاده از CPU شما را افزایش داده و سرعت کامپیوتر شما را کاهش دهد، زیرا به قدرت پردازش زیادی نیاز دارد.

علت اصلی تاثیر منفی آنتی ویروس ویندوز دیفندر بر عملکرد سیستم نیز، همین است. آنتی ویروس ویندوز دیفندر، تمام فایلهایی که در رایانه شما باز یا اجرا می‌شوند را اسکن می‌کند. این امر به خصوص در فایلهای بزرگ، می‌تواند یک فرآیند وقت گیر باشد. این فرآیند اسکن همچنین می‌تواند مقدار قابل توجهی از CPU و باتری سیستم شما را مصرف کند.

برای رفع این مشکل و کاهش تأثیر آن بر عملکرد سیستم، می‌توانید اسکن بلادرنگ را غیرفعال کنید. اسکن بلادرنگ تمام فایل‌ها را هنگام باز یا اجرا اسکن می‌کند. غیرفعال کردن اسکن بلادرنگ تاثیر منفی ویندوز دیفندر را بر سیستم شما کاهش می‌دهد، اما سطح محافظتی که در برابر بدافزار دارید را نیز کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای کاهش تأثیر منفی آنتی‌ویروس ویندوز دیفندر بر عملکرد سیستم انجام دهید، برنامه ریزی اسکن برای زمانی است که از رایانه خود استفاده نمی کنید. زمان‌بندی اسکن‌ها به  ویندوز دیفندر اجازه می‌دهد کامپیوتر شما را بدون تأثیر بر کار یا بازی شما اسکن کند.

روش دیگر و موثرترین راهکار برای مرتفع کردن این مشکل، این است که از یک برنامه آنتی ویروس متفاوت بر روی سیستم خود استفاده کنید. تعدادی از برنامه‌های آنتی ویروس رایگان و پولی موجود هستند که تأثیر عملکردی بسیار کمتری نسبت به نرم افزار آنتی ویروس مایکروسافت دارند. بنابران اگر در مورد تأثیر آنتی ویروس ویندوز دیفندر بر عملکرد سیستم خود نگران هستید، باید از برنامه آنتی ویروس دیگری استفاده کنید.

Microsoft-Defender-bug.jpg

تست عملکرد 

تست عملکرد یا Performance Test، تأثیر نرم‌افزار آنتی ویروس را بر عملکرد سیستم، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. چنانچه می‌دانید، برنامه‌هایی مانند نرم‌افزار آنتی‌ویروس که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، درصدی از منابع سیستم را مورد استفاده قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن این تستها به عنوان مرجع، کاربران می‌توانند حفاظت آنتی ویروس خود را از نظر عملکرد سیستم و درواقع تاثیر بر سرعت سیستم، ارزیابی کنند.

آخرین نتایج حاصل از تست عملکرد آنتی ویروس ویندوز دیفندر توسط AV-Test - آوریل ۲۰۲۳ :

نتایج سایتهای تست آنتی ویروس، از جمله AV-TEST ،AV Comparatives و SE Labs به طور منظم نشان می‌دهد که محافظت آنتی‌ویروس  ویندوز دیفندر، در برابر تهدیدات امنیتی زنده دنیای واقعی قابل مقایسه با بهترین محصولات شخص ثالث است، اما تاثیر منفی بر عملکرد سیستم داشته و با کند کردن آن، باعث کاهش سرعت شما می‌شود.

AV-Test در آخرین تست نرم افزار امنیتی ویندوز، محصولات امنیتی مختلفی را برای این سیستم عامل مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. مهندسین و متخصصین این موسسه، قدرت حفاظتی این محصولات، قابلیت استفاده و همچنین عملکرد آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اکثر محصولات در این آزمایش، واقعاً خوب عمل کردند. آنتی ویروس ویندوز دیفندر نیز در این بین، امتیازات خوبی را در رده حفاظت و قابلیت استفاده کسب کرد، اما بدترین امتیاز را در رده عملکرد، به دست آورد.

AV-Test می نویسد: "بیشترین بار سیستم در این تست، توسط آنتی ویروس ویندوز دیفندر به سیستم تحمیل شد. بار سیستم در مورد این آنتی ویروس، به طور قابل توجهی بالاتر از سایر محصولات بود."

بله، طبق این تست، محصول امنیتی مایکروسافت، بدتر از سایر محصولات آزمایشی عمل کرد. برخی نرم افزارهای امنیتی در این تست، نظیر AVG ،ESET ،F-Secure ،McAfee و Norton وجود داشتند که دارای بار سیستمی اندک و در عین حال قابل اندازه گیری بودند که منجر به کسب امتیاز بسیار بهتری نسبت به ویندوز دیفندر شدند. چنانچه در نمودار زیر می‌بینید، آنتی ویروس ویندوز دیفندردر آخرین AV-Test، بیشترین تأثیر بارگذاری سیستم را داشته است:

آنتی ویروس ویندوز دیفندر.png

مدیران ویندوز که متوجه وضعیت‌های بار بالای سیستم در دستگاه‌های ویندوزی با اجرای آنتی ویروس ویندوز دیفندر می‌شوند، از گزینه  نصب آنتی ویروس شخص ثالث روی دستگاه ویندوزی خود، استفاده می‌کنند. به این منظور آنها آنتی ویروسی را انتخاب می‌کنند که بدون کاهش امنیت، عملکرد بهتری را ارائه دهد. آنتی ویروسی که با مصرف کم CPU، سرعت کامپیوتر را کند نکند.

اگر شما هم به دنبال آنتی ویروسی هستید که سرعت کامپیوتر شما را کاهش ندهد، در جای مناسبی هستید. لیست زیر، لیستی از بهترین آنتی ویروسهای موجود در بازار است که کمترین تأثیر را بر عملکرد رایانه شخصی شما دارند. این آنتی ویروسها که توسط AV-Comparatives، یک شرکت تست بی طرف، رتبه بندی شده‌اند، از لحاظ عملکرد، بهترین هستند:

کدام آنتی ویروس از CPU کمتری استفاده می کند؟ بهترین آنتی ویروس با مصرف کم CPU و منابع در سال ۲۰۲۳ چیست؟

  1. کسپرسکی
  2. پاندا
  3. AVG
  4. Avast
  5. K7
  6. ESET
  7. بیت دیفندر
  8. McAfee
  9. نورتون

چنانچه پیشتر گفتیم، نرم افزار آنتی ویروسی که استفاده می‌کنید، می‌تواند سرعت کامپیوتر شما را کاهش دهد. نرم افزار آنتی ویروس باید دائماً فایلهای موجود در رایانه شما را پیگیری کند تا از شما در برابر ویروسها محافظت کند. یک نرم افزار آنتی ویروس بد، تمام حافظه سیستم شما را اشغال کرده و هنگام انجام این کار، سرعت کامپیوترتان را کند می‌کند. پس نرم افزار آنتی ویروسی که استفاده می‌کنید می‌تواند سرعت کامپیوتر شما را کاهش دهد. درواقع آنتی ویروس هم یک برنامه نرم افزاری است و از قدرت پردازش رایانه شخصی یا لپ تاپ شما استفاده می‌کند. بنابراین برخی نرم افزارهای آنتی ویروس می‌توانند باعث کاهش سرعت کامپیوتر شما شوند.
 
خوشبختانه، همه آنتی ویروسهای موجود در لیست بالا، تأثیر بسیار کم و غیرقابل توجهی بر عملکرد دارند. بنابراین با انتخاب هیچ یک از نرم افزارهای آنتی ویروس موجود در این لیست، به خطا نخواهید رفت.

  • اگر سرعت، تنها نگرانی شماست، آنتی ویروسهای کسپرسکی و پاندا به راحتی می‌توانند بهترین انتخاب شما باشند. طبق گزارش‌های AV-Comparatives و AV-Test، پاندا و کسپرسکی کمترین تأثیر را بر عملکرد CPU شما دارند. آنها سریعترین آنتی ویروس موجود در بازار بوده و کمترین تأثیر را بر عملکرد رایانه شما دارند.
  • از بین تمامی آنتی ویروسهای موجود در این لیست، آنتی ویروس پاندا کمترین ردپا را در عملکرد کامپیوتر به جا می‌گذارد. این آنتی ویروس، با همه آنچه شما برای ایمن نگه داشتن دستگاه‌هایتان نیاز دارید، همراه است.
  • آنتی ویروس Eset حفاظت کامل را، هم به صورت آفلاین و هم آنلاین ارائه می‌دهد. دارای ویژگیهای محافظت از حریم خصوصی مانند محافظت از وب کم، آنتی اسپم و محافظت از بات نت است. همچنین دارای ویژگی‌های محافظت آنلاین مانند فایروال، بازرس شبکه، محافظت از حمله شبکه، ابزارهای کنترل والدین و محافظت ضمن پرداخت آنلاین است. برنامه‌های پریمیوم آنتی ویروس Eset همچنین با یک Password Manager ارائه می‌شوند که به شما کمک می‌کند رمزهای عبور امن ایجاد کرده و به راحتی آنها را مدیریت کنید. 

انتخاب بهترین آنتی ویروس و برنامه امنیتی ویندوز
به طور کلی، بهترین آنتی ویروسها و برنامه‌های امنیتی ویندوز، آنهایی هستند که محافظت جامعی را در برابر طیف وسیعی از تهدیدات از جمله ویروسها، بدافزارها، باج‌افزارها و سایر نرم افزارهای مخرب ارائه می‌دهند. همچنین باید استفاده از آنها آسان باشد و تأثیر کمی بر عملکرد سیستم داشته باشند. آنتی‌ ویروسهای ذکر شده در بالا، همه این معیارها را برآورده می‌کنند و گزینه‌هایی عالی برای محافظت از رایانه ویندوز شما در برابر بدافزارها و سایر تهدیدها هستند. همه این برنامه‌ها، محافظتی عالی در برابر طیف وسیعی از تهدیدات ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از آنها آسان است و تأثیر کمی نیز بر عملکرد سیستم دارند.

در اینجا چند فاکتور اضافی دیگر نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک برنامه امنیتی مناسب برای ویندوز در نظر بگیرید:

  • قیمت: نرم افزار امنیتی یا آنتی ویروسی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند از قیمت رایگان تا صدها دلار در سال، متغیر باشد. مهم است که برنامه‌ای را پیدا کنید که متناسب با بودجه شما باشد.
  •  ویژگی‌ها: برخی از آنتی ویروسها، ویژگیهای بیشتری نسبت به سایرین ارائه می‌دهند. بنابراین می‌بایست در نظر بگیرید که کدام ویژگی‌ها برای شما مهمتر هستند و بر اساس فاکتورهای خود، دست به انتخاب بزنید. فاکتورهایی چون: کنترل‌های والدین، فایروال یا مدیریت رمز عبور.
  • رابط کاربری: رابط کاربری یک برنامه امنیتی باید به راحتی قابل استفاده و درک باشد. شما باید بتوانید تنظیمات مورد نیاز خود را به سرعت و به راحتی پیدا کنید.
  • پشتیبانی: شرکتهای عرضه کننده نرم افزارهای امنیتی، معمولا سطوح مختلفی از پشتیبانی را ارائه می‌دهند. برخی از آنها پشتیبانی ۲۴/۷ را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر فقط در ساعات کاری پشتیبانی ارائه می‌دهند. شرکتی را انتخاب کنید که سطح پشتیبانی مورد نیاز شما را ارائه دهد.

با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید بهترین برنامه امنیتی ویندوز را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

1_18.jpg

نتیجه
در خاتمه می‌توان گفت که آنتی ویروس ویندوز دیفندر، انتخاب خوبی برای کسانی است که به دنبال سطح اولیه حفاظت در برابر بدافزارها و ویروسهای رایج هستند. اما برای کسانی که به دنبال محافظت پیشرفته‌تری در برابر تهدیدات مداوم و پیچیده هستند، یک راه حل آنتی ویروس شخص ثالث، قطعا انتخاب بهتری خواهد بود.

از طرفی، درست است که نرم افزار آنتی ویروسی نظیر ویندوز دیفندر، سیستم شما را ایمن نگه می‌دارد، اما این ایمنی ممکن است به بهای پایین آمدن عملکرد سیستم شما تمام ‌شود. یعنی با اینکه آنتی ویروس ویندوز دیفندر از شما در برابر ویروس‌ها و سایر تهدیدات آنلاین محافظت می‌کند، اما با تاثیر منفی بر عملکرد، سرعت سیستم شما را حتی گاهی اوقات تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ما در این نوشته، لیستی از آنتی ویروسهای سبک و قدرتمند که تاثیر بر عملکرد بسیار کمتری نسبت به ویندوز دیفندر دارند، معرفی کردیم. کاهش سرعت ضمن اجرای این آنتی ویروسها روی سیستم شما، به قدری ناچیز است که هرگز متوجه آن‌ نخواهید شد، مگر اینکه کاری بسیار فشرده با CPU انجام دهید، مانند انجام یک بازی ویدئویی سنگین یا رندر کردن فیلم ویدئویی.

از بین برنامه‌های آنتی ویروس آزمایش شده‌ای که در لیست پیشنهادی خود قرار داده‌‌ایم، آنتی ویروس ESET یکی از سبک‌ترین‌ها است. این آنتی ویروس، طی آزمایش و حین اسکن‌های فعال، سرعت سیستم مورد آزمایش را تا حدود ۱۲ درصد کند کرد که در قیاس با دیگر نرم افزارهای آنتی ویروس، مقدار بسیار کمی است. ESET علاوه بر این ویژگی مثبت، به دلیل قدرت تشخیص ویروس بالا و کاربرپسند بودن، از جمله گزینه‌های مطرح ما برای معرفی یه عنوان بهترین نرم افزار آنتی ویروس، تشخیص داده شده است.

در نهایت، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا  ویندوز دیفندر برای نیازهای شما کافی است یا خیر، به نیازها و الزامات خاص سیستم شما و سطح محافظتی که به دنبال آن هستید، بستگی دارد. صرف نظر از اینکه کدام آنتی ویروس را انتخاب می‌کنید، مهم است که نرم افزار و اقدامات امنیتی خود را به روز نگه دارید تا از حداکثر محافظت در برابر آخرین تهدیدات اطمینان حاصل کنید.