در حال بارگذاری...

مقایسه قفل پین و اثر انگشت در گوشی های هوشمند

Jb-Team Software Developer
خانه / مقایسه قفل پین و اثر انگشت در گوشی های هوشمند

هر فردی هنگامی که گوشی هوشمند خود را تازه تهیه میکند اولین پیشنهادی که برای محافظت از اطلاعات به او داده میشود قرار داد یک قفل بر روی دستگاه خود است. راه های زیادی برای قفل کردن گوشی های هوشمند وجود دارد . اثر انگشت یک قفل ایمن و خاص برای هر کاربر است که از نظر اغلب کارشناسان بهترین شیوه برای قرار دادن قفل روی گوشی است. با این حال پین کد راهکاری قدیمی و متداول است که هنوز هم طرفداران خود را دارد و برخی این شیوه را به هر تکنولوژی جدیدی نظیر اثر انگشت ترجیح می دهند. اگر تمایل دارید با تفاوت های قفل اثر انگشت و یا پین کد را بدانید در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد :

 

چه نوع قفلی برای گوشی هوشمند خود انتخاب کنیم؟

Should You Use a Fingerprint or a PIN to Lock Your Phone?‎

 

در ارتباط با اثر انگشت و ویژگی های آن بد نیست بدانید که این شیوه چندان هم ایمن نیست. هر چند که اثر انگشت هر فرد کاملا منحصر به فرد بوده و فراموشی آن برای  کاربر وجود ندارد؛ با این حال طی تحقیقات به عمل آمده در دانشگاه میشیگان اثبات شده است که روش های هوشمندانه ای برای هک اثر انگشت افراد در گوشی های موبایلشان وجود دارد که در ادامه به بررسی ان می پردازیم .

بررسی اثر انگشت

بعد از رونمایی از اولین حسگر های اثر انگشت در اسمارت فون ها که متعلق به شرکت اپل بود آزمایش هایی برای سنجش میزان امنیت این قفل انجام شد. در یکی از تست های نجام شده  با استفاده از اسکنر های مخصوص از اثر انگشت انسان به واسطه جوهر های مخصوصی روی کاغذهای گلاسه و خاصی پرینت گرفتند و متوجه شدند که اسکنر موبایل به راحتی فریب می خورد؛ حتی وقتی که اثر انگشت شخص به صورت مستقیم با دستگاه تماس نداشته باشد!

 

Pin Code

 

بررسی پین

استفاده از پین روشی کاملا نسبی است و به میزان اهمیت اطلاعات و شیوه انتخاب پین توسط کاربر بستگی دارد. به خصوص که اغلب کاربران نیز با امکان قفل هوشمند در اندروید مارشمالو امکانات بازیابی پسورد را نیز فراهم می کنند و به هر طریق مسیر هک پسورد را برای هکرها هموار می کنند.

برای انتخاب پین به طول پین، کاراکترهای پین و نوع آن ها دقت میشود. بنابر این نکته اگر در انتخاب پین به صورت هوشمندانه عمل کنید، مسلما استفاده از این روش نسبت به اثر انگشت می تواند کاربردی تر باشد.

 

Pin Code

 

در برخی از گوشی ها نظیر آیفون قابلیت های امنیتی جانبی برای حفظ اطلاعات نیز وجود دارد. مثلا اگر در آیفون فردی بیش از ۱۰ بار پسورد غلط وارد کند، تمام اطلاعات شخصی وی از روی موبایل پاک میشود. همین شیوه برای تامیین امنیت بسیاری از دستگاه ها کفایت می کند.

مقایسه قفل اثر انگشت و پین

برای مقایسه استفاده از این دو روش بهتر است که به وضعیت خود بیشتر توجه کنید. مسائل حقوقی پیرامون استفاده از این دو راه امنیتی نیز متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر در دادگاه های آمریکا قانونی وجود دارد که اگر فرد مظنون اثر از انگشت برای قفل کردن دستگاه گوشی خود استفاده کرده باشد، مجبور است که این قفل را به درخواست مراجع قضایی باز کند؛ اما برای قفل های امنیتی پین هیچ قانونی وضع نشده است و بنابراین برای کسانی که در این کشور زندگی می کنند شاید انتخاب پین کد راه حل منطقی تری باشد.

به صورت کلی استفاده از اثر انگشت برای مواقعی که اطلاعات خاصی در دست ندارید مناسب و بهینه است؛ اما اگر در شرایط خاصی هستید که افشای اطلاعات برای شما مهم است، از پین استفاده کنید.

سخن آخر:

از هر نوع سیستم عامل و قفل امنیتی که استفاده کنید، نهایتا سیستم عامل شما است که امنیت دستگاهتان را مشخص می کند. به عنوان مثال در اندروید با توجه به منبع باز بودن سیستم امکان دسترسی به هر بخش و پاک کردن قفل امنیتی وجود دارد؛ حال آن که در iOS  با استفاده از قابلیت Cloud Account Lock دستگاه در صورت سرقت عملا بلااسفاده میشود.