در حال بارگذاری...

نحوه تنظیمات بوت بایوس های عمومی برای نصب ویندوز

Jb-Team Software Developer
خانه / نحوه تنظیمات بوت بایوس های عمومی برای نصب ویندوز

برای نصب ویندوز در دستگاه های نمختلف می بایست از طریق پنجره بایوس تنظیمات مربوط به نحوه بوت شدن را انجام دهید. نحوه دسترسی به پنجره بایوس و همچنین طریقه انجام تنظیم بوت در مادربردها و لپ تاپ های مختلف معمولاً با کمی تفاوت در شکل و شمایل به یک صورت می باشد.

برای اینکه وارد تنظیمات بایوس شویم، می بایست دیسک ویندوز را داخل دستگاه قرار داده و سپس سیستم را ریستارت کنید. هنگام بالا آمدن دوباره سیستم، از روی کیبورد کلید Delete  و یا F2 را چندین بار فشار داده و یا نگه دارید. ( در مادربردها و لپ تاپ مختلف، متفاوت می باشد)

اگر ویندوز نصب شده بر روی کامپیوتر شما ویندوز ۱۰ می باشد می توانید با استفاده از آموزش ورود به بایوس در ویندوز ۱۰ از طریق پنجره Settings تنظیمات جهت ورود و دسترسی به بایوس استفاده نمایید.

همچنین نحوه ورود به تنظیمات بوت و بایوس لپ تاپ در این بخش توضیح داده شده است.

در صورتی که با ارور GPT و یا MBR در هنگام نصب ویندوز مواجه شدید می توانید مطلب حل مشکل ارور GPT  و MBR در هنگام نصب ویندوز ۱۰، ۸، ۷ را مطالعه فرمائید.

 

در صفحه ظاهر شده با استفاده از کلیدهای جهت نمای کیبورد بر روی گزینه Advanced BIOS Features رفته و کلید Enter را بزنید.

4_آموزش_فعال_کردن_بوت_بایوس_برای_نصب_ویندوز.jpg

در پنجره بعدی بر روی گزینه Firest Boot Device رفته و کلید Enter را بزنید. در کادر باز شده گزینه CDROM را انتخاب کنید و در پایان از روی کیبورد کلید F10 را برای ذخیره تنظیمات فشار دهید.

5_آموزش_فعال_کردن_بوت_بایوس_برای_نصب_ویندوز.jpg

اگر پنجره بایوس دستگاه شما به شکل زیر بود ابتدا با استفاده از کلیدهای جهت نمای کیبورد به سربرگ Boot رفته و سپس از لیست موجود Boot Device Priority را انتخاب و مطابق تصویر CDROM را برای بوت شدن به عنوان گزینه اول انتخاب کنید.

6_آموزش_فعال_کردن_بوت_بایوس_برای_نصب_ویندوز.jpg

در بعضی از مادربردها و لپ تاپ هایی که از UEFI پشتیبانی می کنند مانند لپ تاپ های HP، روش تنظیمات بوت کمی متفاوت می باشد. با نمایش پنجره بایوس در این دستگاه ها ابتدا به منوی Security رفته و گزینه Secure Boot Menu را انتخاب کنید.

New Doc 2019-07-02 15.40.18_3.jpg

در پنجره بعدی Secure Boot Control را بر روی Disabled قرار داده و کلید Enetr را بزنید.

New Doc 2019-07-02 15.40.18_4.jpg

کلید ESC را زده تا به پنجره قبلی باز گردید و وارد منوی Boot شوید. سپس گزینه Launch CSM را بر روی Enabled قرار داده و کلید Enter را بزنید.

New Doc 2019-07-02 15.40.18_2.jpg

از زیر شاخه Boot Option Priorities بر روی گزینه Boot Option #1 رفته و کلید Enter را بزنید. در کادر باز شده مطابق با نوع ویندوز خود یکی از گزینه های DVDRAM و یا UEFI را انتخاب کنید. در پایان بر روی کلید F10 کلیک کنید تا تغییرات انجام شده ذخیره گردد.

New Doc 2019-07-02 15.40.18_1.jpg

در بعضی دیگر از مادربردها و لپ تاپ های موجود در بازار، پنجره تنظیمات بایوس مانند تصویر زیر می باشد. پس از ورود به پنجره تنظیمات بایوس BIOS از طریق کلید های F2 و یا Delete مطابق تصویر در صفحه ظاهر شده با استفاده از کلیدهای جهت نمای کیبورد بر روی گزینه Boot Options رفته و کلید Enter را بزنید.

New Doc 2019-07-02 15.40.18_5.jpg

در پنجره بعدی بترتیب مراحل زیر را انجام دهید؛

گزینه CD-RAM Boot را در حالت Enabled قرار دهید.

در صورتی که ویندوز شما UEFI نمی باشد، گزینه Lagacy Support را بر روی Enabled قرا دهید. لازم به ذکر است در صورتی Secure Boot در حالت Enabled باشد، گزینه Lagacy Support فعال نمی شود.

چنانچه ویندوز UEFI نصب می کنید در قسمت UEFI Boot Order  بر روی گزینه Internal CD/DVD ROM Driver رفته و با استفاده از کلید F5 به بالا منتقل کرده تا گزینه اول جهت بوت شدن گردد.

اگر ویندوز معمولی نصب می کنید در قسمت Lagacy Boot Order  بر روی گزینه Internal CD/DVD ROM Driver رفته و با استفاده از کلید F5 به بالا منتقل کرده تا گزینه اول جهت بوت شدن گردد.

در پایان کلید F10 را جهت ذخیره تنظیمات نهایی فشار دهید.

New Doc 2019-07-02 15.40.18_6.jpg