در حال بارگذاری...

نحوه تنظیمات بوت در مادربردهای ASUS برای نصب ویندوز

Jb-Team Software Developer
خانه / نحوه تنظیمات بوت در مادربردهای ASUS برای نصب ویندوز

برای نصب ویندوز بر روی کامپیوتر و یا لپ تاپ نیاز است که از طریق پنجره تنظیمات بایوس، نحوه بوت شدن دستگاه را تنظیم کنید تا کامپیوتر و یا لپ تاپ در هنگام روشن شدن با DVD و یا فلش بوت گردد. هر تولید کننده مادربرد، تنظیمات مخصوص به خود را برای اجرای پنجره بایوس BIOS در نظر می گیرد که این تنظیمات در مدل های مختلف مادربرد نیز از لحاظ شکل و شمایل تفاوت می کند اما نحوه پیکربندی تا حدود زیادی شبیه هم هستند.

پس از روشن کردن کامپیوتر، در ابتدای راه اندازی نحوه ورود به پنجره بایوس دستگاه به کاربر نمایش داده می شود. در اکثر مادربردهای کامپیوترهای رومیزی روش ورود به بایوس به این ترتیب است که پس از نمایش لوگوی مادربرد و در مدت زمان محدودی می بایست یکی از کلیدهای Delete و یا F2 را از روی کیبورد نگه داشته و یا چندین بار فشار دهید. ( این عمل بستگی به دل مادربرد دارد). در اکثر مادربردهای موجود کلید Delete برای ورود به تنظیمات بایوس BIOS تعریف شده است.

اگر ویندوز نصب شده بر روی کامپیوتر شما ویندوز ۱۰ می باشد می توانید با استفاده از آموزش ورود به بایوس در ویندوز ۱۰ از طریق پنجره Settings تنظیمات جهت ورود و دسترسی به بایوس استفاده نمایید.

همچنین در صورتی که با ارور GPT و یا MBR در هنگام نصب ویندوز مواجه شدید می توانید مطلب حل مشکل ارور GPT  و MBR در هنگام نصب ویندوز ۱۰، ۸، ۷ را مطالعه فرمائید.

نحوه تنظیمات بوت در مادربردهای ASUS :

در مادربردهای جدید شرکت ASUS شما می توانید جهت انجام تغییرات مورد نیاز خود در بایوس از موس استفاده نمایید. دیسک ویندوز را داخل دستگاه قرار دهید و سیستم خود را ریستارت کنید. سپس از روی کیبورد کلید Delete و یا F2 را چندین بار فشار داده تا پنجره تنظیمات بایوس BIOS نمایش داده شود.  مطابق تصویر از سمت راست و در قسمت Boot Prtiority بر روی DVD RM دستگاه خود کلیک کرده و با موس به سمت بالا بکشید تا جایگزین گزینه اول گردد. لازم به ذکر است که این گزینه در بسیاری از موارد بنام DVD RM نبوده و نام برند DVD RM معمولاً نمایش داده می شود. در انتها از روی کیبورد بر روی کلید F10 کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شده ذخیره گردد. 

JB-Bios ASUS (1)_0.jpg

در صورتی که از روش بالا نتوانستید تنظیمات مربوط به بوت را انجام دهید، از انتهای پنجره بر روی گزینه Advanced Mode کلیک کرده و یا از روی کیبورد کلید F7 را فشار دهید.

JB-Bios ASUS (0)_0.jpg

در پنجره Advanced Mode به سربرگ Boot رفته و گزینه CSM ‪(Compatibillty Support Module)‬ را انتخاب کنید.

JB-Bios ASUS (2).jpg

در پنجره بعد، از فیلد Launch CSM گزینه Enabled را انتخاب کنید. سپس از فیلد Boot Device Control یکی از گزینه های موجود رو بنا بر نیاز خود انتخاب کنید.

UEFI and Legacy OPROM : در این حالت سیستم به صورت خودکار نوع نصب ویندوز را تشخیص می دهد.

Legacy OPROM Only : اکثر ویندوزهای جدید قابلیت نصب به شکل UEFI را دارند، در صورتی که شما تمایل دارید از ویندوزهای با بوت قدیمی استفاده کنید می بایست این گزینه را انتخاب کنید.

UEFI Only : فقط ویندوزهایی که توانایی نصب بصورت UEFI را دارند بر روی سیستم قابل نصب هستند.
 

JB-Bios ASUS (3).jpg

از سربرگ Boot به قسمت Boot Option Priorities  رفته و از فیلد Boot Option #1 گزینه DVD RM را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این گزینه در بسیاری از موارد بنام DVD RM نبوده و نام برند DVD RM معمولاً نمایش داده می شود. در انتها از روی کیبورد بر روی کلید F10 کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شده ذخیره گردد. 

JB-Bios ASUS (4).jpg